hentakkan kaki anda kat sini erk ;p

" For whatever I might be facing today , i believe Allah is with me and insyaAllah everything is gonna be fine."

Friday, July 15, 2011

Diploma, Degree,,,,,, tak bermakna ???? OMG, kenapa???

Salam...haiiiii selamat hari jumaat ye..... Actually, tangan malas nak menaip,, tapi di sebabkan kebosanan yang melampau-lampau aku menaip juga lah..... Tajuk entry tu oke tak ??? hehehehe.... Bukan nak kongsi pengalaman aku sebab aku punya degree pom belom tamat lagi. ada lagi 3 tahun... haaaa lagi 2 week nak kembali ke kolej,,, ayuh kembali ke sekolah ayuh... haha... pejam celik pejam celik dah habis 2 tahun aku study.. ada lagi 3 tahun.... :)))))



Ramai orang cakap diploma or degree sekarang tak bermakna tanpa pengalaman kerja kan...  50% aku sokong and 50% tak sokong... KENAPA ????  



cenggini... apa perasaan korang kalo time korang pergi interview kat mana-mana company kan, pastu baru cakap dua tiga patah, penemuduga tuh cakap, anda TAK LAYAK sebab pengalaman kerja anda,,,, ZERO !!!!!!   Aku sangat-sangat bengang kalau situasi tu berlaku kat aku... ye lah kan,,, camne nak ada pengalaman kalo setiap kali interview, semua cakap camtu...woiiiiiiiii kasi kerja dulu lah, baru lah aku dapat pengalaman....




Tapi kan,,, sekarang Diploma or Degree dah tak penting mana tanpa kemahiran....arghhhhhhhhhhhhh apa aku merepek ni hahaha ..............  Macam ni lah nak menyenangkan cerita aku...sebagai contoh,, abang aku..... lepasan diploma... sekarang dah berusia 24 tahun...... korang bayang kan lah,,, before dia dapat kerja ni,, macam-macam kerja dia buat.... kerja kilang, kotor-kotor, berat.... tapi aku memang tabik kat abang aku tu sebab dia tak pernah merungut setiap kali kerja... tak pernah lah cakap letih ke apa ke...




So, kenapa aku cakap diploma or degree tak penting,,,,, actually penting lah jugak... macam abang aku kan... dia lepasan Diploma in Polymer Engineering,, tapi sekarang kerja kat bahagian penerbangan....




Sekarang abang aku kerja ngan  weststar-aviation. as co-pilot ..........alahhhh yang bapak si MizzNina bini kepada si Noh Hujan tu punyer.....



Opsss yang terhempas kat Subang baru nim,,, company abang aku ni punyer lah. huhuhu... Actually abang aku boleh je nak kerja kat abah aku kat platform nung tapi cenggitu lah. dia dah suke bebenor kerja ngan helikopter ni. hahaha.. abang aku dapat kerja ni pom disebabkan pengalaman kerja dia banyak n last sekali yang penemuduga tengok time interview, pendidikan dia.... So, sekarang korang paham tak.... tanpa pengalaman kerja or kemahiran,,,, diploma or degree korang kurang bermakna.....



Tapi,,, rezeki masing-masing kan... ada rezeki, ada lah peluang kita nak kerja.... So, bagi adik-adik yang still bersekolah... dengarlah nasihat kekanda ini,,, belajar lah bersungguh-sungguh.. jangan jadi macam kekandamu ini...time sekolah dulu suka sangat main-main... ambik kau. sekarang terpaksa berhempas pulas memerah otak untuk segulung ijazah :))))


Sekian :))


p/s : cerita di atas bukan untuk membangga-bangga diri,, cuma untuk berkongsi pendapat... enjoy it :)













16 comments:

myra yusreena said...

towl2..kalo stady tinggi2 pown, kemahiran takde, payah giler la nak apply keje

sheeda said...

salam kak..
saya baru nak masuk TATiUC...
saya cari prospektus untuk cos chemical engineering..
akak ada x member2 yg blajar cos chemical engineering..
saya ada cari prospektus ( subjek hok kena blajor untuk 1st year, 2nd year etc..) kat website TATiUC tapi x jupe ... saya xdop jupe senior chemical engineering stakat ni... :((

Ain Shakirah said...
This comment has been removed by the author.
Ain Shakirah said...

myra : tol tu myra... :)

Ain Shakirah said...

sheeda : mykajang akak tuh akan jd senior sheeda. dia student chemical kat tati. dh tahun akhir. ad 1 sem je lg.... :).. kalo sheeda bce ni, tlg tinggalkan link blog sheeda. sng akak nak folo. tq :)

myhatiku said...

pape pun,rezeki masing2..:)

Ain Shakirah said...

myhatiku : yes... betol tue... tp kne usaha jugak... :)

hananotgojes said...

btul jugak apa yg awak cuba sampaikan ni. sye baru nak mulakan hidup dgn belaja. hehe. insyaAllah, ada rezeki tak ke mana kan :)

Ain Shakirah said...

winna : ye ke? stdy leklok erk..... insyaallah rezeki akn ad d mne2 selagi kite berusaha...gudluck..chaiyok3 :)))))))

Cik Kay Jue said...

betul tu pengalaman bekerja tu penting.. CKJ bersyukur sangat sebab CKJ ada LI nanti. :)
nice entry. i like it.

Ain Shakirah said...

CKJ : LI ok jugak.. sy pom nti ad jugak lah praktikal,,,thun 3 nanti... next year lah :))))

Unknown said...

sokong ! ;)

[sutera kasih] said...

xpyh tggu interview, time nk isi borang vacancy pun dh tanya ada peglmn kerja ke tak, atau syarat mest ada pglmn kerja sekian2 huuhu

sy ni pun dh jd penanam anggur berjaya..haizz :(

Ain Shakirah said...

sutera kasih : tu lah..cmne nak ad pengalaman lau tak keje lg..aishhhh kita mtk keje dia tak nak kasi,,,pastu mula lah nak mtk2 pengalaman keje bagai..ishhhhhhhhhhhhh... UNLIKE !!!! :)

Ain Shakirah said...

hana nabilah : tenkiu dear :)))..kite ni kaum hawa lagi lah sukar nak dpt keje kn....

cik aisha said...

memang lambakan graduan sekarang ni...;(